jj
     Velkommen til Roadrunner Dragracing team
     Jan Wulff Møller

Forside    Hvad er Dragracing    Team Biler    Gode Links    Salg    Kontakt

 


Willys Street Rod
Chevrolet Street Rod
Pontiac GTO Cab
Pontiac Bonneville
Chevrolet Camaro
Pro Street Camaro
Ford Fairline 1957
 


Reklame og Photoshoot


Bryllups & Event Kørsel


konfirmation Kørsel


Car Show


Dragracing Kalender

 

 

Roadrunner Dragracing Team
Hvad er dragracing

 

 

 

 

 

 

Dragracing er kort fortalt en konkurrence mellem 2 biler eller 2 motorcykler, der fra stående start skal tilbagelægge ¼ mile (402,33 meter) så hurtig som muligt. Den der kommer først over målstregen har vundet.

Resultatet opgøres i sekunder (ET = Elapse Time) og i km/t.

Et dragracingløb består af kvalificering (udslagning). Efter kvalificering placeres de bedste førere i et elimineringsskema (stige). Ved elimineringen starter man parvis; den der først passerer mållinien har vundet uanset tiden og går så videre til næste runde.

For at elimineringen skal blive retfærdig har man i nogle klasser et handicapsystem, som er udarbejdet efter respektive klasserekorder. Det vil sige at en tung vogn med en lille motor får et handicap (forspring) overfor en let bil med en stor motor.

Et løb starter altid med opvarmning af dækkene for at få bedre greb i asfalten (burnout). På starterens tegn køres der frem mod startlinien mens man iagttager starttræets to øverste lamper (prestage og stage). Kort før startlinien vil forhjulene bryde to fotoceller, der tænder de to stagelamper og bilerne står nu i den rette position. Starteren begynder nedtællingen, som ses ved at 3 gule lamper starter med at blinke oppefra og ned med et interval på et halvt sekund. Derefter tænder den grønne lampe og løbet er i gang. Hvis føreren kører før hans grønne lampe lyser, vil han bryde den fotocelle, der starter tiden, hvorved der automatisk, med en rød lampe, registreres tyvstart.
Under træning og kvalificering har tyvstart ingen betydning da korrekt tid og hastighed registreres uanset en for tidlig start.

Dragracing er opdelt i mange forskellige klasser.

 
Man kan som 10 årig køre en junior dragster med 5.5 hestekræfter,
mens man som 18 årig kan køre en Top Fuel Dragster med op til 11000 hestekræfter.
For de hurtigste dragstere ser vi accelerationstider fra 0-500 km/t på under 4 sekunder.

Top Fuel TF

Top Fuel Dragstere er de hurtigst accelererende biler i verden. Den er opbygget med et langt rørchassis med små forhjul og store brede bagdæk samt en vinge bagerst til at holde baghjulene nede på asfalten ved høje hastigheder. Motorerne kører på Nitromethan, og kan yde over 6.000 HK. Meget af nitroen antænder først i udstødningen, så der står ofte meterhøje flammer op af udstødningsrørene. Når grebet er i orden accelererer de fra 0 - 100 på under 0.5 sek. og eksempelvis Tony Schumacher fra U.S Army Racing 0 - 508 km/t på  3.8 sek.

Top Methanol Dragster TM/D

Dragstere er opbygget med et langt rørchassis med små forhjul, og store brede bagdæk, samt en vinge bagerst til at holde baghjulene nede på asfalten ved høje hastigheder.
Motorerne kører på methanol, og yder over 3.000 HK
Tiderne ligger på lige omkring 5,5 sekunder, med sluthastigheder på 400-415 km/t.

Funny Car FC

En Funny Car ligner en eksisterende bil, men er bygget kun til race. Et helstøbt carbonfiberkarosseri, som kan flippes op eller tages helt af rørchassis’et.
Motorerne kører på Nitromethan, og kan yde omkring 6.000 HK. Når grebet er i orden accelererer de fra 0 til knapt 500 km/t på lige omkring 5 sekunder.

Top Methanol Funny Car TM/FC

En Funny Car ligner en eksisterende bil, men er bygget kun til race. Et helstøbt carbonfiberkarosseri, som kan flippes op, eller tages helt af rørchassis’et, samt en vinge bagerst til at holde baghjulene nede på asfalten ved høje hastigheder.
Motorerne kører på methanol og yder over 3.000 HK
Tiderne ligger på lige under 6 sekunder, med sluthastigheder på 380-400 km/t.

 

 

Pro Stock PRO

Pro Stock biler er opbygget omkring et rørchassis med et karosseri i glasfiber Dog skal tag og skærme være af jern. Dørene skal kunne åbnes, og der skal være bremser og affjedring på alle fire hjul. Tiderne ligger på lige under 7 sekunder, med sluthastigheder på over 300 km/t

Pro Modified PM

Klassen indeholder meget modificerede eller specialbyggede biler som udviser stor lighed med ordinære biler med hel karos og virksomme døre. De skal have affjedring og bremsere på alle hjul. Motorstørrelsen er begrænset til 711 cui, eller til 527 cui med kompressor. Tiderne ligger på 6,4 sekunder og 340-360 km/t

 

 

Competition A-D

I denne klasse samles to typer af biler. Altered biler er enten udstyret med fuldt karosseri og fungerende døre, eller åbne med føreren centralt placeret. Og Dragstere der kendes på et langt rørchassis med ganske tynde forhjul og store brede bagdæk. Der er 36 underklasser i Competition afhængig af bilernes vægt og motorstørrelse. Så der køres med handicap start således, at en tung bil med en lille motor får et forspring, frem for en let bil med en stor motor. Tiderne i denne klasse er en bred vifte.

 

 

Super klasserne SC, SG og SST

Her ser vi gamle Altereds og Funny Cars, Hot Rods, Pro Stockere, Roadsters, Sportsvogne osv. I SSt skal der dog være fuldt karosseri med skærme og virksomme døre. Motorvalget er frit, og klasserne kører med break out på hhv 8,90 - 9,90 og 10.90
D.v.s. at kører man under dette breakout i elimineringen, har man slået sig selv ud. Her gælder det om at have en stabil bil, samt at kende sin bils ydelse til fingerspidserne.

 

 

Stock/Super Stock S/ST

Klassen, der består af standardbiler, skal overholde færdselslovens bestemmelser m.h.t. lygter, horn, viskere m.m. men behøver ikke at være indregistrerede. Næsten alt er forbudt. Af undtagelser kan nævnes ; slicks og at udstødningssystemet må fjernes. Klassen er inddelt i mange underklasser (index), og der køres med handicap således, at en tung bil med en lille motor får et forspring, frem for en let bil med en stor motor, samt med individuelt break out og dial under. Tiderne ligger på 9-13 sek. og sluthastigheden på 160-250 km/t.

 

 

Junior Dragster

Klassen er beregnet for børn og unge i alderen 10-18 år.
Bilerne må kun være dragstere med motor bagved køreren og max. Race 1/8 mile (201 meter)
Junior Dragster er opdelt i 2 klasser J/S Junior Stock tilladt fra 10 år med Standard motor og,
J/M Junior Modified tilladt fra 12 år, og må køre med modificerede motorer. Der køres med handicap start og individuel break out (dial-in), eller med samtidig start med forudbestemt break out.

Andre dragracingklasser

 
Udover tidligere nævnte bilklasser, køres der en lang række mere eller mindre lignende klasser, som dog har lidt andre regler.
I Scandinavien køres der bl.a. en stor serie “Scandinavien Dragracing Championship” med yderligere klasser som Street, Pro Street og Top Doorslammer
 

©  Design Jan Wulff Møller

© Copyright Roadrunner Dragracing Team